Voorvork van je motor poetsen en polijsten
Heeft de voorvork van je motor een opknapbeurt nodig?
Wil je graag de voorvork van je motor poetsen, maar weet je niet waar je moet beginnen en wat je ervoor kan gebruiken? Ons poets en polijstmiddel Peek Polish kan uitstekend gebruikt worden om je voorvork weer op te knappen en te laten glanzen. Naast het opknappen van de voorvork, is Peek Polish ook geschikt voor andere onderdelen van je motor, bijvoorbeeld de uitlaat of om de ongelakte velgen van je motor schoon te maken, en meer.
Voor je aan de slag gaat, is het belangrijk om te beoordelen of het metaal van je voorvork behandeld is. Een voorvork wordt vaak gelakt om het metaal eronder te beschermen. Een voorvork van Aluminium wordt vaak geanodiseerd.
Voorvorken krijgen een behandeling om het uiterlijk van de voorvork te verfraaien en om het onderliggende metaal te beschermen. Gaat dat beschermlaagje kapot, dan krijg je vlekken, corrosie en andere soorten ontsierende plekken op je voorvork. Met enige moeite kan je de voorvork weer opknappen!
Gelakte voorvork motor polijsten
Ik heb mijn voorvork gepolijst, maar ik zie geen verschil!
Soms krijgen we feedback van klanten met de opmerking dat het poetsen met ons polijstmiddel niet heeft gewerkt. Zonder uitzondering zijn dat allemaal voorvorken die gelakt zijn.
Hoe kan het dat na het polijsten mijn voorvork niet gaat glanzen?
Je voorvork is voorzien van een laklaag en je hebt geprobeerd de laklaag te poetsen in plaats van het onderliggende aangetaste metaal van je voorvork.
Door steenslag is de laklaag beschadigd, de steenslag heeft gaatjes geslagen in de lak waar de voorvork mee behandeld was. De lak sluit het metaal van de voorvork niet meer volledig af, de beschermlaag van de voorvork is op die plekjes als het ware verdwenen. Vocht dringt door de openingen in de lak en komt onder de laklaag, daar kan vocht het metaal van de voorvork aantasten.
Ik heb ontdekt dat er een laklaag op de voorpoten is aangebracht. Is dit een probleem voor Peek Polish pasta?
Voor Peek Polish is het geen probleem, maar de kans bestaat wel dat je de resterende laklaag ook wegpoetst.
Aangezien Peek niet ontwikkeld is voor het verwijderen van een laklaag, zal in die gevallen de laklaag eerst verwijderd moeten worden met andere middelen. De laklaag op de voorvork zou je behoedzaam kunnen verwijderen door watervast schuurpapier te gebruiken met verschillende tussenstappen qua korrelgrofte, bijvoorbeeld 240, 400, 800, 1200 en 2000.
Gelakte voorvork met vlekken opknappen
Een laklaag over de voorpoten is doorgaans wel een probleem wanneer je vlekken op de voorvork wilt verwijderen. Zeer waarschijnlijk is dus steenslag de oorzaak. Door steenslag is de laklaag zodanig beschadigd dat er vocht onder is gekomen. Dit zien wij vaker. Door het vocht zal het Aluminium oxideren met doffe en verweerde vlekken als gevolg. Pas als de laklaag verwijderd is, kan je het metaal van de voorvork poetsen en polijsten.
Doffe en verweerde vlekken op voorvork
Om doffe en verweerde vlekken op de voorvork te verwijderen, met wat voor middel dan ook, zal eerst de laklaag verwijderd moeten worden omdat je anders niet bij het geoxideerde Aluminium van de voorvork kunt komen. De laklaag zal hoe dan ook eerst verwijderd moeten worden wil je een vlekkerige en verweerde voorvork weer echt mooi maken en met Peek Polish tot hoogglans kunnen oppoetsen.
Aluminium voorvork polijsten
Voorvork van Geanodiseerd Aluminium met vlekken opknappen
Alle metalen zijn uitstekend te polijsten met Peek Polish pasta, dus ook een Aluminium voorvork kan je weer helemaal mooi krijgen.
Is je voorvork van geanodiseerd aluminium? Aluminium is zeer goed te polijsten maar de anodiseerlaag die op je voorvork aangebracht is zal wel verdwijnen wanneer je gaat polijsten, met welk polijstmiddel dan ook. Op de plaatsen waar corrosie op je voorvork zichtbaar is, is de anodiseerlaag blijkbaar al weg dus het zal niet zo'n probleem zijn om de anodisering in zijn geheel te verwijderen.
Corrosie op je Aluminium voorvork verwijderen
Met Peek Polish en een poetsdoek kan je al een eind komen, eventueel kan je de ergste corrosie al wegkrijgen met een stuk mild schuurvlies met wat polijstmiddel erop. Tot hoogglans poetsen kan dan verder handmatig of met een lappenschijfje op de boormachine gedaan worden.
Ongelakte voorvork motor polijsten
Ongelakte doffe voorvork opknappen
Als jouw voorvork niet gelakt is, zul je bovenstaand beschreven probleem niet hebben. Je kan dan direct met Peek Polish aan de slag. Aanslag en vlekjes op de voorvork poets je weg met Peek Polish.
Schuurvlies gebruiken voor lastige plekjes
Het kan soms zijn dat het inderdaad lastig is om een uitlaat of voorvork mooi te krijgen. Dan zijn ze vaak net iets meer geoxideerd dan alleen een beetje oppervlakkig. In die gevallen raden wij aan om een stukje fijn schuurvlies met een beetje Peek erop te gebruiken, dan zul je zien dat de oxidatie veel sneller verdwenen is.
Door te schuren ontstaan er meestal hele fijne krasjes of een iets doffige plek, dan moet je na deze behandeling nog even met een doek of poetspad en een beetje Peek poetsen dan zijn die krasjes en/of de doffige plek ook weer verdwenen.
Welke hulp materialen heb ik eventueel nog nodig?
Poetsdoek en/of poetspad?
Valt het poetsen en polijsten met een poetsdoek een beetje tegen?
Met Peek Polish en een poetsdoek kan je al een eind komen. Geeft je dit nog niet het gewenste resultaat of duur het je te lang? Overweeg dan het gebruik van een poetspad als hulpmiddel.
De zwarte poetspad is een wat zachtere poetspad, deze neemt eerder de vorm van de voorvork aan dan de witte ietwat hardere poetspad. Het is maar net waar jij wat prettiger mee denkt te werken!
Polijstmiddel en een poetsdoek
In alle gevallen raden wij aan om de voorvork eerst met een poetsdoek en Peek te behandelen, als het resultaat daarmee goed is dan heb je geen schuurvlies nodig.
Corrosie verwijderen
De eerste ergste corrosie kan je al wegkrijgen met een stukje schuurvlies met wat Peek. Tot hoogglans poetsen kan dan verder handmatig of met een lappenschijfje op de boormachine gedaan worden.
ADVIES: Gebruik schuurvlies niet op verchroomde delen van de motor. Peek is geen probleem voor het chroom, maar schuurvlies uiteraard wel. Chroom is prima te poetsen met Peek Polish.
Poetskwast om de uiteinden van de voorvork te poetsen
Demontage van je voorvork is niet perse nodig om het te poetsen en polijsten, mits je er maar redelijk bij kan komen. Een poetskwast kan je hierbij helpen, met de poetskwast kan je goed aan de onderkant en aan de bovenkant van de voorvork komen om ook die plekken te bereiken met polijstmiddel.
Polijstmiddel voor het polijsten van je voorvork
Krijg ik mijn voorvork poten weer mooi met 1 van uw producten?
Alle Peek Polish verpakkingen hebben hetzelfde eindresultaat: schone glimmende voorvorken met hoogglans! Het verschil zit in de hoeveelheid van de verpakking: tube, blikje of groot blik.
Vloeibaar polijstmiddel
Er is een verschil met de 250ml flacon, de flacon bevat vloeibare Peek Polish. Het eindresultaat is net als de andere verpakkingen die een pasta bevatten: een schoon en glanzend oppervlak.
In de meeste gevallen is de pasteuze vorm van polijstmiddel het beste en gemakkelijkste om te gebruiken. het vloeibare polijstmiddel wordt meestal gebruikt voor het polijsten van kleine kieren en spleten of om een onderdeel erin te dompelen. Bij het reinigen van de voorvork is dat niet nodig.
Schone handen houden tijdens het poetsen en polijsten
Tot slot raden we je aan om handschoenen aan te doen als je gaat poetsen en polijsten. Een eenvoudige tip, maar wel erg gemakkelijk! Van het poetsen en polijsten kun je zwarte handen krijgen, het kost soms tijd om die weer schoon te krijgen. Als je klaar bent met poetsen en polijsten trek je de handschoenen uit en klaar! Je hebt meteen schone handen en tijd over om nog een ritje op je schoongemaakte motor te maken!
Heb je nog vragen over het poetsen en polijsten van je voorvork? Stel ze gerust.
Zo niet, dan wensen we je succes met het poetsen van je voorvork!